Radio Karat Aku

Sunday, October 25, 2009

Termenung Lagi

Dah lama tak termenung. Termenung memikirkan orang disekeliling. Hari ni aku sengaja luangkan masa belek2 blog orang dan kawan2 lama. Seronok baca blog orang ni. Macam2 pe'el ada. Sambil baca blog tu, dengarlah jugak lagu2 yang diupload. Mmmm...secara tak langsung, boleh juga aku tahu personaliti si blogger.

Mmmmm....ada seorang hamba Allah ni yang suka sebut "bismillahirrohmanirrahim" setiap kali dia nak tulis blog. Siapa orang tu, aku pun tak kenal. Bagusnya... Sentiasa mengingati Allah sebelum melakukan sebarang kerja atau bicara. Ye la kan, kita ni manusia biasa je... Walaupun kita tahu aturan Allah tu adalah yang terbaik, tapi sebagai hambanya, kita perlu mohon kepadaNya juga.

Ada juga aku tengok, orang jadikan laman blog ni sebagai tempat meluahkan perasaan dan berkarya. Ada yang tulis sajak atau semacam nukilan hati. Tiba2 perasaan sayu pun muncul. Seolah-olah aku juga merasa derita itu. Itulah aku... Aku ni walaupun nampak je macam happy go lucky, ketawa kuat2 tapi...aku sebenarnya punya hati yang sangat halus. Aku sangat sensitif pada tulisan dan muzik. Tu pun kadang2 je sebenarnya...

Syukurnya aku pada Allah.... Kerana selama ni aku rasa seolah-olah aku tak begitu beruntung di dunia ini. Tapi ternyata, setelah aku belek2 blog orang lain, aku ni tak de lah teruk sangat. Benarlah kata emak, kita jangan fikirkan susah kita aje. Ada orang lain yang lebih susah dari kita. Sebab tu, kita mesti teruskan juga hidup ni walau apa pun yang terjadi. Tapi jangan la riak pulak sebab ada orang lain yang lebih bagus dari kita.

Tadi aku terjumpa satu blog yang aku rasa aku kenal orang tu. Bila aku baca tulisan dia, mmmm...aku rasa macam aku kenal orang lain pulak. Jauh bezanya. Orang ni kalau kat luar, happy je... suka kacau orang, lincah, periang... Tapi tak sangka tulisannya sungguh menyayat hati. Itu tulisan dia, nukilan hati dia... Aku sebagai pembaca, respect dan kagum dengan blogger tu sebab kadang2 apa yang terbuku di hati tak perlu ditunjukkan. Tapi blogger cukup bijak meluahkan isi hati melalui penulisan. Well, apa yang terbuku tu memang perlu diluahkan. Janganlah simpan lama2... Nanti sakit...

Mmmm...ok lah. Malaslah nak mengarut lagi. Dah pagi nih. Dah 2.30 rupanya. Patut la kepala aku berdenyut semacam je... Ok lah. nak tidur. selamat malam. Assalamualaikum....

No comments: