Radio Karat Aku

Saturday, May 29, 2010

Hum Tum bahagian 1



Awak ingat tak macam mana kita mula2 kenal dulu? Saya dapat nombor telefon awak dari seorang kawan yang saya baru je kenal dia seminggu. Masa mula2 saya miss call awak, awak tanya saya, " Awak siapa? Kenal ke? ". Saya balas " Tak....." . Kemudian awak gelak. Awak kata telinga awak nak tercabut sebab jumpa orang buat lawak bodoh siang2 hari buta.... Awak sedar tak, sejak hari tu kita terus jadi kawan baik.

Saya ni banyak kelemahan. Bukan kerana kurang didikan agama atau diabaikan keluarga tapi belum dapat hidayah kot... Selalu sangat tinggalkan sembahyang. Kalau lima waktu tu, dalam 2,3 je yang saya buat. Ikut keadaan la.... Rasa nak buat, buat. Tak nak buat, buat2 lupa. Kalau mengaji tu memang jarang sangat la. Kalau mengaji pun banyak yang tak betul. Suatu hari awak tanya saya, " Dah solat maghrib? ". Saya tak tahu nak jawab apa.... Saya tak nak menipu awak sabab saya tak suka tipu orang. Saya pun malu juga nak cakap yang saya malas nak sembahyang. Akhirnya saya cepat2 pergi tandas dan ambil wuduk. Saya cepat2 sembahyang dan balas sms awak, " Dah.... ".

Lepas tu awak tanya lagi, dah mengaji? Saya cepat2 pinjam Al-Quran roomate saya sebab saya tak ada Al-Quran. Saya baca sepotong dua ayat. Saya pun tak tahu surah apa yang saya baca. Asalkan baca..... Tanpa berlengah masa lagi, saya pun terus balas sms awak, " Dah....".


Awak.... Saya tak pernah tipu awak sebab.... Saya memang tak ada sebab kenapa saya nak tipu awak.... Saya suka berkawan dengan awak. Saya tak nak awak tinggalkan saya.... Kita selalu sms... Dari pagi sampai la ke tengah malam. Hari2 saya tunggu sms dari awak sebab saya nak borak2 dengan awak.... Kalau boleh, semua benda saya nak cerita kat awak.

Ingat lagi tak, dulu awak guna celcom, saya guna maxis... Saya selalu kehabisan kredit sebab nak sms awak mahal. Akhirnya saya skip belanja makan saya sebab nak beli top up. Nak sms dengan awak.... Tiba-tiba suatu hari tu, awak sms saya guna nombor maxis. Saya tanya kenapa tukar nombor? Awak kata sebab ramai sangat kawan yang guna maxis. Saya tak tahu sungguh ke disebabkan kawan awak guna maxis, awk pun tukar? Masa tu saya tersenyum senang hati. Sebab saya boleh active 1o nombor awak... 1 sms 1 sen je. Jimat.. Kita boleh sms banyak2 sepanjang hari.....!!

Awak, saya ingat lagi...awak ada sekor kucing. Nama dia Pak Tam. Kucing tu hitam.... Tapi sayang kucing tu dah mati.... Puas awak hantar dia pergi klinik haiwan tapi Allah lebih sayangkan dia.... Masa tu awak sedih sangat dan sejak hari tu awak tak lagi bela kucing kat rumah.

Dulu awak selalu cerita pasal butik baju mak awak. Kat sana ada macam2 baju. Baju laki, baju perempuan, tudung, kain, semuanya ada. Mula2 tu saya ingat awak ni mesti seorang yang stylo... Anak orang kaya... Hp mahal.... Speaking London... Tapi saban hari awak mengadu kisah butik mak awak yang semakin hari semakin tak maju. Awak sedih.... Mak awak banyak keluar modal untuk butik tu tapi hasilnya sangat tidak memuaskan. Awak, kalau saya ada duit, saya dah usahakan butik mak awak tu sebab saya memang bercita-cita nak buka butik. Saya suka sangat bidang tu... Cuma duit je tak ada nak buat modal.... Huhuhu.... Akhirnya, mak awak ambil keputusan untuk tutup je butik tu... Sejak hari tu, tak ada lagi kisah butik baju masa kita sms... Saya pun tak berani nak tanya awak. Saya takut menyinggung perasaan awak.

Awak ingat tak masa hari jadi saya, awak belikan birthday card warna pink. Sebelum awak beli kad tu, awak asyik tanya saya je saya suka warna apa...? Suka hadiah apa...? Rupa2nya awak nak belikan kad untuk saya. Awak... saya sayang sangat kad tu. Saya simpan dalam diari saya sebab saya tak nak orang lain tahu... Tapi... Apakan daya, kad tu dah hilang masa rumah saya banjir. Puas saya cari tapi tak jumpa. Nasib baik saya ada simpan gambar kad tu dalam hp. Saya ingat lagi kata-kata awak tulis dalam kad tu....

" People will forget what you said,
People will forget what you did,
But people will never forget how you made them feel"

Betul kata awak. Orang akan lupa apa yang saya cakap dan orang juga akan lupa apa yang saya pernah lakukan tapi orang tak akan lupa bagaimana saya menyentuh perasaan mereka.... Seperti awak menyentuh perasaan saya..... Selama ni tak pernah pun orang lelaki bagi kad kat saya... Awaklah lelaki pertama yang bagi kad pada saya... Terima kasih awak....

No comments: